sunnuntai 22. maaliskuuta 2020

Äidin mietteitä ensmmäisen viikon jälkeen


Poutun Koulu 100v ja Korona

Oli kevään ensimmäinen päivä 18.3.2020
Kun 100-vuotias Koulu suljettiin Suomen hallituksen määräyksestä.

Koulu oli ollut jo 100-vuotta Poutun kylässä
Koulu oli nähnyt tulirokon ja lamat
Koulu oli nähnyt kyläläiset, koululaiset,
perheet ja kylän yritykset 100 vuoden ajan.

Koulu oli uuden asian asian edessä.

100-vuotias Poutun Koulu oli saanut Haasteen
ja Haaste oli selviytyä Koronasta.

100-vuotias Koulu oli surullinen ja peloissaan, kun kaikki oppilaat eivät tulleet aamulla kouluun keskiviikkona 18.3.2020. Koulu oli huolissaan. Saako kaikki lapset ruokaa kotona, kun vanhemmat joutuvat silti käydä töissä. Ja panikoituneet ihmiset ovat tyhjentäneet kaupat käsidesistä, vessapaperista, makaroonista ja jauhelihasta. Koulu oli peloissaan, miten niin sosiaaliset ja leikkivät lapset pystyvät olla näkemättä toisiaan. Näkemättä isovanhempiaan, harrastuskavereitaan, opettajia ja perhetuttuja. Perua lomat ja tapaamiset, yökylät, kevätnäytökset, retket, synttärit, ristiäiset, hautajaiset ja häät

100-vuotias Koulu on Luottavainen. Koulu tiesi, että opettajat ovat ammattilaisia ja selviävät. Koulu luotti oppilaisiin ja perheisiin. Koulu tiesi, että koko kylä osaa toimia yhdessä. Olihan Poutun Koulu vanha ja viisas. Nähnyt paljon iloa ja surua. Nähnyt tauteja ennenkin, mutta Koulu tiesi, että tämä Korona oli vakava tauti, muuten tälläisiin toimiin ei olisi ryhdytty. Kouluja ei Haasteta turhantakia. Tämä täytyi ottaa vakavasti ja jokaisen piti tehdä oma osuus.

100-vuotias Koulu oli Innoissaan. Koulu oli saanut Haasteen ja lapset rakastavat haasteita. Lapsilla on ollut; haaste kylpyammeessa 24/7, haaste teltassa, mökin parvekkeella, metsässä, laavulla. Oppilaat olivat innoissaan. Nyt opitaan uusia asioita kotona ja etänä. Koulu oli innoissaan. Tiistaina Koulu pääsi oppilaan reppuun. Koulu pääsee jokaiseen oppilaan kotiin. Koulu saa vihdoin kokea todellista Arjen Koulua ja nähdä oppilaan perheen. Koululla oli laitteet, oli menetelmät, ohjeistukset ja säännöt. Koulu oli uuden asian edessä ja otti asian vakavasti. Oli aika tehdä oma osuus.

Koulu hiljeni
Mutta opettajat tekivät kovasti töitä. Miettien; Miten tästä selvitään? Miten lapset pärjäävät? Miten lapset oppivat? Miten opettajat oppivat uudet opetusmenetelmät? Miten netti toimii? Jaksaako kollegat? Pysyykö kalliit laitteet ehjinä lapsien käsissä? On vähän nuhaa, olenko sairastunut ja sairastuttanut oppilaani? Miten säädökset, lait, rahoitukset ja lainkohdat onnistuvat. Opettajat olivat uuden asian edessä ja ottivat asian vakavasti. Oli aika tehdä oma osuus.

Koulu hiljeni
Mutta oppilaat tekivät kovasti töitä. Miettien; Miten tästä selvitään? Mitä opettajat keksivät meille? Miten vanhemmat jaksavat? Miten osaan käyttää konetta kotonani? Miten voin opiskella kotona, kun koko perhe on samojen seinien sisällä? Osaako pikkusisarukset olla hiljaa? Miten isä saa nukuttua yövuoron jälkeen? Miten äiti voi pitää etäyhteyden töihinsä? Minulla on yskää, olenko sairastunut ja tartuttanut perheeni? Miten välitunnit, harrastukset, mummat, paapat, opettajat onnistuvat.
Oppilaat olivat uuden asian edessä ja ottivat asian vakavasti. Oli aika tehdä oma osuus.

Koulu hiljeni
Mutta vanhemmat tekivät kovasti töitä. Miettien; Miten tästä selvitään? Minne ihmeeseen laitan oppilaan laitteen, etten paljasta koko kotini kaaosta opettajalle ja koko luokalle perheineen? Ettei isä päiväuniensa jälkeen vilahtele boksereissaan etäopetuksen taustalla ja päädy hauskaksi meemiksi facebookkiin kiertämään? Vähän tuntuu hartiakipua, onko se stressistä? Kaikesta tästä mikä nyt tuntuu kaatuvan päälle, niinkuin kodin seinät, jotka yhtäkkiä tuntuvat kauhean ahtailta. Vai olenko sairastunut ja tartuttanut koko kylän väen? Miten pyykit, pienten lasten kasvatus ilman kerhoja, harrastuksia, mummoja, paappoja, kirppareita ja kavereita? Entä oppilaan auttaminen, tiskit, siivoukset, kaupassa käynti, työt, lemmikkieläimet? Vanhemmat olivat uuden asian edessä ja ottivat asian vakavasti. Oli aika tehdä oma osuus.

Koulu hiljeni
Mutta kyläläiset tekivät kovasti töitä. Miettivät; Miten tästä selvitään? Miten opettajat, oppilaat, vanhemmat, perheet, yritykset selviävät? Miten maailmankaikkeus selviää? Miten ruoka ja vessapaperi riittää? Saako lääkkeitä vielä apteekista? Miten talous, hallitus, luonto, ystävät ja vanhukset? Tuntuu kuin olisi kuumetta, onko se kevätauringon lämpö, ahdistus, liian paksut vaattet vai olenko sairastunut?
 Kyläläiset olivat uuden asian edessä ja ottivat asian vakavasti. Oli aika tehdä oma osuus.

Koulu hiljeni
Mutta yrittäjät tekivät kovasti töitä. Miettivät; Miten tästä selvitään? Miten hoidan laskut, hygienian, lomautukset, rahoitukset, lainat, uudistukset, siivoukset, myynnit? Miten pidän firman pystyssä? Miten maksan palkat, eläkemaksut, verot, korot, alvit. Alvi pitää aina maksaa opetti Urmas Viilunk juuri televisiossa. Henkeä ahdistaa, onko se jauhopölyä, katupölyä vai olenko sairastunut?
Yritykset olivat uuden asian edessä ja ottivat asian vakavasti. Oli aika tehdä oma osuus.

100-vuotias koulu oli surullinen ja iloinen, peloissaan ja luottavainen.

Onneksi oli kevät.
Aamuisin oli jo valoisaa
Aurinko paistoi täydellä teholla
Vähälumisesta talvesta oli selvitty
Oli selvitty puolivuotta kestävästä marraskuusta
Nurmi alkoi vihertää.
Puihin alkoi ilmestyä nuppuja
Sorsat palasivat jokeen
Joutsenet lensivät joen yllä jokaisen selvityn päivän illan hämärtyessä
Telkät alkoivat rakentaa pesää rannan haapapönttöön
Iltaisin oli valoisaa
Onneksi oli kevät

100-vuotias Poutun Koulu
Oli odottanut tätä vuotta innolla. Tämä on Koulun juhlavuosi. Oli kuullut hienoja suunitelmia, kun opettajat, vanhempaintoimikunta ja kyläyhdistys oli vielä saanut tavata livenä koulussa. Oli jo pidetty Runoilta, josta kaikki eivät varmasti olleet yhtä innotuneita, kuin opettaja, koulun rehtori. Kaikki silti tulivat paikalle ja yrittivät pitää pienet lapset paikoillaan, yrittivät kuunnella ja oppia. Joku rohkea otti haasteen vastaan ja lausui runon, jokainen oppilas teki oman osuutensa ja esitti runonsa. Opettaja, kaupunginjohtaja, naapuri astui epämukavuusalueelle ja teki oman osuutensa. Koulu mietti, jääkö juhlavuosi tapahtumien osalta Runoiltaan vai saadaanko toteutettua kevätkahvila, huutokauppa, lenkkeilytapahtuma, joulujuhla, valokuvailta, vanhojen oppilaiden tapaaminen. Saadaanko rakennettua yhdessä Laavu metsän suojaan, suojaan Koronalta.
Paikka minne nyt voisi paeta tätä uutta ja ahdistavaa tilannetta.

100-vuotias koulu oli surullinen ja iloinen, peloissaan ja luottavainen.

Koulu oli vanha ja viisas
Koulu tiesi, että tästä selvitään
Onneksi oli kevät
Aurinko antoi voimaa
Jokainen päivä tuntui pitkältä
Jokainen päivä oli Haaste
Ja Haaste oli selviytyä Koronasta


Oli kevään esimmäinen päivä 18.3.2020
Kun 100-vuotias Koulu suljettiin Suomen hallituksen määräyksestä.

Keskiviikko
Se oli kauhea päivä
Oli huoli terveydestä
Oli pelko selviämisestä
Tehtäviä tuli ihan liikaa ja ihan liian nopeasti
Ja 8-vuotias oppilas itki sisällä työmäärän alla
Ja 5-vuotias itki, kun ei päässyt pyöräilemään, kerhoon, kirpparille, leipomolle, kavereiden luo, kauppaan, harrastuksiin, mumman luo ja huusi pihalla rajoitettua elämäänsä
Ja 2-vuotias itki, kun ei halunnut kurahaalaria, ei kumppareita, ei halunnut olla omassa pihassa, ei halunnut pestä hampaita, ei halunnut mennä vessaan ja pissui kurahaalariin
Ja äiti itki. Oli huoli koulunkäynnistä, ystävistä, perheistä, perheyrityksestä, työntekijöistä, kylästään, omasta tukiverkosta, opettajasta, rahasta, mummoista ja omasta 92-vuotiaasta paapastaan, joka asuu yksin ja on elänyt elämänsä sitkeästi yhdellä keuhkolla.
Ja 8-vuotias oppilas itki sisällä työmäärän alla
Se oli kauhea päivä
Onneksi oli kevät

Oli aika tehdä oma osuus
Oli aika selvityä
Oli aika kohdata Haaste

Oli kotiäiti, joka oli luullut kaiken nähneensä
Oli kulkenut jo 12-vuotta Poutun katuja ja riippusiltaa
Vetänyt lapsia pulkalla, traktorilla, polkupyöräkärryllä
Työntänyt vaunuja, potkukelkkaa, polkupyörää
Järjestänyt yhdessä kyläyhdistyksen kanssa lenkkeilyvihkon metsänrantaan pellonreunaan
Hoitanut kylän uusille vauvoille muistamiset ristiäisiin

Keskiviikkona
Meni pienten lasten kanssa postilaatikolle
Että oppilas saisi vielä hetken opiskella rauhassa
Oli yllättynyt miten aurinko paistaa
Oli yllättynyt miten paljon  ihmisiä on lenkillä
Yllättyi, kun joku vieras tervehti, eihän täälä ole ennen liikkunut ketään aamupäivisin
Oli kotiäiti, joka ei olisi jaksanut nyt yhtään, mutta päätti ottaa Haasteen vastaan, koska oli pakko selvityä, pysyä hengissä ja pitää perhe turvassa
Että vielä joskus vapaus koittaa, tulee ritafest, provinssi, wanhan paukun festivaali, tulee pääsiäinen ja vappu.
Vielä tulee aika nauraa kaikelle tälle ja jutella illanistujaisissa selviytymisestä, itkeä ja nauraa aamuun asti.
Meni sisälle otti koululaisen syliin ja itkivät yhdessä ja sovittiin, että tästä selvitään
Illalla vei lapset pyöräilemään ja huomasi katujen kuivaneen
Ja vei lapset kiikkumaan koululle
Lapset pääsivät illalla kylpyammeeseen ja saivat ottaa sinne kaikki vettäkestävät lelut, mitä halusivat
Olimme selvinneet ensimmäisestä päivästä

Torstaina
Opettaja oli aamulla Hangoutsilla meidän olohuoneessa klo 9
Luokkakaverit perheineen tulivat linjoille vähitellen
Ja lapset olivat innoissaan nähdessään toisensa
Opettaja otti tilanteen haltuun. Kaikki 15 erilaista lasta omissa kodeissaan
Sanoi mitä tehdään, koska välitunti, ruokatunti, koska taas nähdään ruudulla.
Välillä oli muiden vuoro käyttää nettiyhteyttä, mutta oppilas tiesi, mitä pitää tehdä
Illalla lapset veivät koko perheen pyöräilemään
Äitillä oli uudet paljasjalkakengät ja äiti uskoi, että hartiakipu ja huoli lähtee juoksemalla
Ja juoksi ensimmäistä kertaa elämässään puolituntia putkeen
Ja lapset halusivat Koululle kiikkumaan
Lapset nauroivat ja vanhemmat keräsivät voimia lasten naurusta
Ja illalla joutsenet lauloivat ja lensivät oman kotimme yli illan hämärtyessä ja niitä oli seitsemän
Ja päivä oli sujunut hyvin
Laitoimme saunan päälle
Onneksi oli kevät

Kotiäiti päätti selviytyä
Päätti hoitaa oman osuuden
Niin hyvin, kuin pystyy

Oli hyvä tukiverkko, perhe, sisarukset, ystävät, naapurit, mummat ja paapat
Oli lenkkeilykavereita ja lenkkivihko metsänrannassa, pellonreunassa
Ihanat lapset ja puoliso
Vanhemmat, joita vielä tarvitsen ja joita pitää nyt suojella
Oli laitteet; älypuhelin, älykello, tietokone
Oli uutta arkea helpottavat vanhat ja tutut sovellukset käden ulottuvilla; Facebook, whatsApp messenger, snapchat, spotify, netflix; näillä hoidetaan nyt selvityminen. Ystävien kanssa yhdessä jakaen omaa elämää enemmän, kuin ikinä ennen.
Nyt oli aika luopua ruutuajasta ja rajoittaa sitä taas joskus, kun on sen aika
Oli auto, oma talo, oma piha, oma jokiranta
Oli oma mökki hellanmaassa, jonka 92-vuotiaan paapan veli oli rakentanut yli 70-vuotiaana
Oli metsät, laavut, näkötornit, kytötuvat, lenkkivihkot, polkupyörät, potkulaudat, kävelysauvat, soutuvene, kanootti, riippusilta, uudet paljasjalkakengät, jotka odottivat kevään ensimmäistä päivää nyt kun eivät enää pääse sählyyn, eikä pesikseen patruuna-areenalle.
Onneksi oli kevät

Uutiset maailmalta olivat huonoja
Kiinasta ja Italiasta, tilanne oli sielä toivoton
Korona oli tullut eurooppaan
Korona oli tullut Suomeen
Uutisia piti seurata, mutta ei saanut ahdistua
Koko maailmaa ei voi kantaa omilla harteilla

Mutta meillä täälä Suomessa tilanne oli vielä hallinnassa.
Meillä on hyvä terveydenhoito
Mutta me emme voi ruuhkauttaa sitä nyt
Täytyy antaa aikaa, että Suomi selviää
Täytyy viettää aikaa oman perheen kanssa
Täytyy välttää kontakteja livenä
Täytyy pestä käsiä saippualla
Ja illalla rasvata koko perheen saippuan kuivaamat kädet
On aika tehdä oma osuus

100-vuotias koulu oli surullinen ja iloinen, peloissaan ja luottavainen.

Koulu näki
Miten kiireiset ihmiset avasivat silmänsä
Huomasivat läheisensä ja huolehtivat toisistaan
Kävivät kaupassa vanhuksille, riskiryhmäläisille ja naapurin mummolle
Rupesivat lenkkeilemään ja pitämään terveydestä huolta
Pysähtyivät riippusillalle ihailemaan maisemaa
Näkivät joutsenten, sorsien ja telkkien kevätmuutot
Huomasivat puiden puhkeavan lehtiin
Ja ketään ei enää haitannut koirankakkat tienvarsilla

Koulu näki
Miten perheet yhdistyivät
Ja tutustuivat toisiinsa uudelleen, koska muita ei saanut nähdä, kiire oli loppunut
Vanhemmat kuuntelivat lapsia, lapset vanhempia
Opettaja opetti lapsia ja lapset opetti opettajaa
Lapset lakkasivat tappelemasta keskenään
Lapset halusivat ulos ja illalla pyöräilemään ja Koululle kiikkumaan
Lapset halusivat illalla istua laiturille katsomaan sorsien iltalentoa
Ja jos oli hyvää tuuria, niin saattoi nähdä myös joutsenet
Lapset kilpailivat joka aamu, kuinka monta tyrnimarjaa kukakin saa syötyä,
koska nyt piti saada vitamiinia ja oli pidettävä tauti poissa
Ja pakastimessa oli paljon tyrnimarjoja, joita kukaan ei ollut koskaan aikaisemmin maistanut
Ne tyrnimarjat oli kerätty siskon mökiltä ja ne oli meidän taikavoima, jolla me selviämme
Ja kotiäiti, joka ei ollut koskaan tykännyt kirjoittamisesta joi kotona liikaa kaffia ja mietti liikaa asioita
 Luuleeko opettajakin kotiäidin vaan kaffittelevan koko päivän kotonaan
Ja äiti perui kauan odotetun Rukan reissun, koska korona oli riskinä ja koska hiihtokeskukset suljettiin parhaimpaan sesonkiaikaan, ettei tauti leviä hallitsemattomasti.
Koko perhe itki, ei päästäkkään lumille, ei päästä hiihtämään, laskettelemaan, ravintolaan
Vähälumisen, puolivuotta kestäneen marraskuun jälkeen loma olisi ollu tarpeen

100-vuotias Koulu oli tullut kotiin ja opettaja ja luokkakaverit perheineen olivat kaikki meidän olohuoneessa
Se oli Arjen Koulua
Ja äiti meinasi välillä tukehtua kaffiinsa, nauraessaan salaa nurkan takana, kun lapset ja opettaja opettelivat uutta yhteydenpitoa, kun pojat ei millään malttaneet odottaa omaa vuoroa ja pitää mikkiään kiinni
Ja äiti joi liikaa kaffia eikä saanut yällä nukuttua
Ja keksi sitten yöllä valvoessa rokotteen koronaan ja odottelee nyt miljardeja euroja Trumpilta
Ja äiti päätti kirjoittaa historiaa, vaikka inhosi kirjoittamista, tietokonetta, salasanoja, sähköposteja, päivityksiä, uudelleen käynnistämisiä
Äiti päätti kirjoittaa, koska kirjoittaminen oli omalle 8-vuotiaalle koululaiselle vaikeaa ja sai koululaisen itkemään kirjoitustehtävän äärellä
Äiti halusi näyttää, että kuka tahansa voi kirjoittaa, jos haluaa
Joka ilta Koulu näki miten perheet ulkoili yhdessä
Ja tulivat koululle kiikkumaan
Koulu näki oppilaan kotona itkua, naurua, pelkoa, iloa, innostusta ja toivoa tulevasta
Koulu näki paljon oppimista
Oppimista, mitä ei opita kouluissa, eikä koulukirjoista

Korona ei ole vielä lapualla, eikä Poutussa.
Korona ei säily elintarvikkeissa.
Korona kuolee saippuakäsipesulla tai käsidesillä.
Korona ei pääse leviämään, kun aivastat hihaasi
Korona kuolee, kun me pysytään kotona, mökillä, metsässä, pyöräilemässä.
Korona ei ole Lapuan ravintoloissa eikä yrityksissä, joten autetaan yrittäjää ja syödään hyvää noutoruokaa, leipää, pullaa, kakkua. Käydään kaupassa, mutta ei hamstrata, ei mennä paniikkiin, vaikka uutiset ovat huonoja
Korona ei ole riippusillalla

Poutun Koulu on 100-vuotias ja Toiveikas
Joskus vielä tulee juhlan aika
Juhlitaan tästä kaikesta selvitymistä
ja Poutun Koulun 100-vuotis juhlia
ja Ritafestiä, Provinssia ja Wanhan paukun festivaalia
ja Naapureiden kanssa rantabileitä
ja Lasten synttäreitä, häitä, polttareita, hautajaisia, ristiäisiä
ja Rakennetaan se laavu, joka on kaikkien yhteinen ja turvassa kaiken maailman taudeilta

ja koska Poutun Koulu on vanha ja viisas, niin se tietää, että tästä selvitään.
Pääministerikin sanoi niin televisiossa ja nyt on aika uskoa hallitusta ja luottaa tulevaisuuteen

ja nyt on Haasteen vuoro, ja kaikki jotka lukevat tämän ovat Haastettu
ja Haaste on selviytyä Koronasta

ja tässä vinkkejä selvitytymiseen:
Selvitä omat voimavarasi
Pidä perheesi turvassa
Ole kotona
Ole paljon pihalla
Nauti auringosta
Mene metsään ja mieti hyvä paikka laavulle
Anna palautetta opettajalle, ystävälle ja yrittäjälle.
Ole ystävällinen
Auta
Säilytä hermosi
Pidä mielenterveytesi kunnossa
Naura
Itke
Yritä olla kaunispuheinen myös ärsyttävälle puhelinmyyjälle, joka soittaa huonoimmalla hetkellä
Kukaan ei kaipaa nyt mitään ylimääräistä negatiivista
Älä suutu mummalle joka soittaa ja kysyy, miten lomalla sujuu vaikka ympärilläsi on kauhea kaaos
Syö noutoruokaa
Juo kaffia ulkona
Älä juo liikaa kaffia, ettet menetä yöuniasi
Älä mieti liikaa ja kirjoita hulluja juttuja koko Lapualle
Lenkkeile naapurin kanssa
Pyöräile perheen kanssa
Pysähdy riippusillalle ihailemaan maisemaa
Ja katso näkyykö joutsenia, sorsia, telkkiä
Someta
Jos haluat, kirjoita ajatuksiasi, nyt eletään historiaa, blogi on avoinna


Tsemppiä! Sanoi 92-vuotias paappani, kun lenkkeilimme yhdessä
Tsemppiä! Sanoi isäni, kun ei osannut pysyä poissa ja luuli, että meillä on tekemisenpuutetta ja toi multaa, rairuohoja ja nauroi nurkan takana seuratessaan Koulun oppituntia meidän olohuoneessa.
Tsemppiä! Sanoi serkku ja pikkuserkku messengerissä
Tsemppiä! Sanoi mukava kylännainen, joka lenkkeilee samalla riippusillalla
Tsemppiä! Sanoi ykkösluokkalaisen isä, joka oli leipomolla ostamassa pullaa välitunnilla lastensa kanssa
Tsemppiä! Sanoi mukavat leipomon työntekijät, kun kävin laittamassa Poutun uuden vauvan ristiäislahjan valmiiksi
Tsemppiä! Sanoi riippusillalla joku, jota et tuntenut
Tsemppiä! Sanoi Kiinapandan yrittäjä, kun hain noutoruokaa
Tsemppiä! Sanoi koululaisen luokkakaverin äiti, joka kerkesi pitää ristiäiset ennenkuin ne rajoitettiin kymmeneen henkilöön
Tsemppiä! Sanoivat oppilaiden vanhemmat aamulla whatsappi ryhmässä
Tsemppiä! Sanoi opettaja
Tsemppiä! Sanoo kolmen tytön liikaa kaffia juonut kotiäiti ja lähtee omalle mökille hellanmaahan, jossa ei ihan varmasti ole koronaa ja toivoo, että hartiakipu helpottaa kirjoittamalla. Lapset isän avustuksella ovatkin varmaan jo aika monta tuntia odottaneet auton pakanneena.

Hyvää Viikonloppua
Tästä selvitään!
Tsemppiä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Uusia menetelmiä

Tänä vuonnakin askarreltiin pääsiäiskoristeita. Ohjasin pääsiäispupun tekemistä etänä kotoa käsin. Oppilaiden vanhemmat olivat hakeneet...